Alkusanat
Joskus laulajan takana voi olla henkilö, josta kukaan ei tiedä mitään. He ovat siellä tukemassa laulajaa saavuttamaan tavoitteensa tai pitämään heidät uralla mahdollisimman pitkään. He pitävät huolta ettei jo pitkän uran tehnyt laulaja etäänny yleisöstä liikaa. He ”haistelevat” yleisön reaktioita tuntemattomina heidän joukossaan. Vain pysyäkseen tietoisina heidän todellisista reaktioistaan.
Ajatuksia laajemmassa mittakaavassa
Vastapainoksi laitteiden, koneiden ja tuote innovaatioiden kehittämiselle, musiikki on tuonut lepokeinon aivoille. Mutta ei kokonaan. Sattuma johdatti minut hieman kauemmas tutusta musiikista, Lähi Itään.
Minulle matka arabimusiikin maailmaan 2007-2008 oli opettavainen. Kun en ymmärtänyt kieltä, laulujen sanat eivät vieneet huomiota pois kokonaisuudesta. Kun sen opin kuulemaan, opin samalla löytämään virheet, myös pienet. Esityksen, laulamisen musiikin ja rytmin pitäisi luoda sopusointuinen kokonaisuus, jota ”riitasoinnut” eivät häiritse. Niitä en osannut aikaisemmin erottaa edes länsimaisesta musiikista.
On melko tavallista että muutama kaveri perustaa bändin ja jossakin vaiheessa ottaa siihen laulajan mukaan. Yleisin virhe tulee siitä että jokainen soittaja haluaa oman instrumenttinsa äänen kuuluvan parhaiten kappaleiden aikana. Tottakai jokainen haluaa olla esillä, mutta valitettavasti se usein saa aikaan ”sekametelisopan”, jonka taakse laulajan ääni hautautuu. Siitä ei tietysti ole vahinkoa jos on huono tai epävarma laulaja. Joka tietysti myös pysyy sellaisena jos ei saa omaan suoritukseensa oikeanlaista tukea.
Laulajaa varten, oli parempi tai huonompi, koko bändin, jokaisen sen jäsenen, on annettava tukensa. Niin henkisesti kuin myös soittimillaan. Sävelkulku ja siihen liittyvät soittajien soolo-osuudet ovat niitä paikkoja joissa myös muusikko pääsee hyvin esille. Mutta muutoin bändin / orkesterin tehtävä on nostaa laulaja ja hänen äänensä korkeimmalle, kuin kuningatar / kuningas jalustalle. Ja pitää hänet siellä koko kappaleen ja koko konsertin ajan. Laulaja on tärkein ulkoisen kuvan luoja koko yhtyeelle, sen keulakuva. Siksi hänen asemansa ei saa olla horjuva vaan sille pitää luoda vahva perusta. Kuin talolle, jonka päällä kaikki pysyy, horjuu tai romahtaa perustuksista riippuen.
Hyvä tasapainoinen esitys kertoo aina hyvästä yhteistyöstä bändin- / orkesterin johtajan, laulajan, taustalaulajien ja jokaisen orkesterin jäsenen välillä. Puhumattakaan henkilökohtaisen elämän taustavaikuttajista. He siellä taustalla voivat tukea paljon tai tuhota vielä enemmän. Näin kävi mm. Whitney Houstonille, jonka aviomiehen rakkaus keskittyi enemmänkin yhteisiin huumehetkiin laulajan kanssa kuin Houstonin uran ja henkisten voimavarojen tukemiseen. Kuten Whitney itse kertoi Oprahin ohjelmassa: ”Bobby Brown had been emotionally abusive during their marriage.” (Bobby Brown oli ollut henkisesti väkivaltainen heidän avioliittonsa aikana.)
Kykyjen metsästäjille, laulutaito ja houkutteleva ulkonäkö ovat tärkeitä yksityiskohtia. Mutta ne eivät ole ainoita kriteereitä valintaan. Lisäksi huomioidaan positiivinen energia, yleisön edessä esiintymisen vaikutus laulajan esitykseen sekä laulajan luonne/yhteistyökyky. He eivät myöskään etsi laulajaa, joka on kuin kaikki muut, vaan sellaista, jolla on jokin erityispiirre. Esimerkiksi äänessä. Kaikki nämä yhdessä ratkaisevat päätöksen.
Kumppanuuden lahjakkaan laulajan kanssa tulisi pyrkiä edistämään laulajan uraa. Hankkia lisää mediajulkisuutta, konsertteja ja mahdollisuus laulajan omaan singleen tai jopa albumiin. Kaiken tämän saavuttaminen ei tule lahjana taivaalta, vaan vaatii työtä molemmilta.
11.11.2024
Reijo Lahdenperä